Josephovo ukradené dětství

26.11.2018


Joseph "Njoro" Njoroge, hlavní hrdina knihy Nezlomný, žil do svých sedmi let s matkou alkoholičkou, která ho psychicky i fyzicky týrala. Místo do školy ho posílala žebrat, místo jídla mu dávala kukuřično-prosné pivo. Nakonec se rozhodl, že už to nebude dál snášet a odešel na ulici. Doufal, že tam najde lepší život. Jenže si vůbec nedovedl představit, jak může být život na ulici pro samotné dítě těžký. Zažil věci, o nichž by dítě nemělo ani vědět, že existují... znásilnění i lynčování.

Joseph "Njoro" Njoroge
Joseph "Njoro" Njoroge

Aby unikl strašné realitě, začal čichat lepidlo, což je nejdostupnější droga v Keni. Prosil lidi o pomoc, ale všichni od něj odvraceli zrak. Podle kolemjdoucích patřil kamsi do stoky nebo na skládku, lidé už ho nepovažovali ani za člověka. A on byl přitom jen malým vystrašeným dítětem, které se snažilo nějak přežít. Dnes však vede Centrum Global Hope Rescue and Rehabilitation Center, kde se stará o osmdesát chlapců, kteří by bez jeho pomoci živořili na ulici.

Já jsem se s tímto obdivuhodným mužem seznámila, když jsem začala sbírat podklady pro další knihu s tématikou dětí ulice. Tehdy jsem oslovila keňské neziskové organizace, které se dětem ulice věnují, zda by mi s nimi vyplnily mnou sestavené dotazníky, abych získala co nejdetailnější a nejreálnější informace pro tvorbu hlavních postav. Joseph byl velmi ochotný a nápomocný a já jsem si poslechla i jeho příběh. Právě v ten moment jsem si uvědomila, že ho chci napsat, že je to příběh, o němž by se lidé měli dozvědět. A nyní vám s Josephem přináším krátký rozhovor o věcech, které se v knize nedočtete.

Joseph a jeho žena
Joseph a jeho žena

Josephe, jsi po tom všem, co jsi na ulici zažil, optimista?

Samozřejmě. V tom, co jsem zažil, vidím velký smysl. Jen díky tomu mohu pomáhat ostatním dětem, které se stejně jako já octly na ulici. Protože jsem zažil v podstatě totéž, je pro mě snazší najít si k nim cestu a získat jejich důvěru.

Jsi teď šťastný?

Ano, protože se věnuji něčemu, co mě velmi naplňuje.

Co je tvé životní motto?

Měnit životy ostatních k lepšímu.

Co rád děláš ve volném čase?

Odpolední fotbal
Odpolední fotbal

Zpívám, hraju fotbal nebo basketbal. A také cestuju.

Jakou posloucháš hudbu?

Keňské gospely.

Jaká je tvá nejoblíbenější píseň?

A thousand reason. Ta mě pokaždé potěší a povzbudí.

Jaké je tvé nejoblíbenější místo?

Keňské pobřeží, Mombasa.

Jaké je tvé nejoblíbenější jídlo?

Jakékoliv maso.

Jaké tři věci by sis s sebou vzal na opuštěný ostrov?

Odvahu, odhodlání a naději.

Kdyby sis mohl koupit cokoliv na světě, co by to bylo?

Pozemek po naším dětským centrem, abychom už dál nemuseli platit nájem.

Chlapci z Josephova centra
Chlapci z Josephova centra

Kdyby sis mohl vybrat jakoukoliv zemi na světě, kde bys chtěl žít, která by to byla?

Samozřejmě Keňa. Rád cestuji, ale žít jinde než v "mé" Keni bych opravdu nechtěl.

Čeho chceš ve svém životě ještě dosáhnout?

Pozitivní změny v mé zemi.

Moc děkuji Josephovi za rozhovor a pokud vás zajímá víc o jeho životě na ulici, přečtete si knihu Nezlomný, která beletristickou formou vypráví o jeho životě.


© 2024 Hana Hindráková. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky