Dechberoucí Kilimandžáro

07.02.2018

Pokaždé, když jsem letěla do Keni, jsem si moc přála vidět nejvyšší horu Afriky Kilimandžáro. Při předchozích pobytech se mi nikdy nepodařilo dostat tak blízko k hranicím s Tanzanií, aby to bylo možné. Až tentokrát, při mé šesté návštěvě Keni. A stálo to opravdu za to.

Strastiplný začátek

Ideálním místem byl národní park Amboseli, který se rozkládá nedaleko hranic s Tanzanií. Protože cestování po Keni po vlastní ose je dost náročné a my jsme měli na Amboseli jenom jeden den, rozhodli jsme se využít služeb cestovní agentury. Řidič nás vyzvedl v pět hodin ráno. Muselo to být takhle brzy, protože jedna cesta trvala přes čtyři hodiny. Ještě než jsme vůbec opustili Nairobi, začal mluvit o penězích. Vlastně to bylo první, co vůbec řekl. Tedy kromě pozdravu. Vyžadoval spropitné, aniž by ještě vůbec něco udělal. Už to nás mělo varovat. Bohužel to pokračovalo a po chvíli z něj vylezlo, že chce částku o 200 USD vyšší, než jsme byli po emailu domluveni. Požádala jsem ho, aby zavolal do oné agentury, že se musí jednat o nějaké nedorozumění.

Naletěli jsme podvodníkům

Bohužel Purity, jak se ona agentka jmenovala, řekla, že tato částka platí. Z našeho rozhovoru mi došlo, že už od začátku počítala s tím, že to takto udělá a hrála na to, že když už budeme sedět v autě mířícím do Amboseli, a že když už jsme kvůli tomu tak brzy vstávali, že to prostě zaplatíme. Stejně jako ostatní si zřejmě myslí, že my peníze tiskneme. Po chvíli zvažování jsme se rozhodli, že do toho nepůjdeme. Agentura na nás působila dost pochybně, a když už se takto nevyvedl začátek, těžko říct, jak by to pokračovalo. A 200 USD je spousta peněz.

Musím říct, že jsem byla dost zklamaná, protože na výlet jsem se moc těšila a měl to být "hřeb" naší cesty.

Neplánované dobrodružství

Nechali jsme se tedy řidičem odvézt zpátky do hotelu a přemýšleli jsme, co uděláme s načatým dnem. Vtom můj spolucestující Honza přišel s myšlenkou, že bychom si mohli udělat letecký výlet do Mombasy.

Prostě jsme přijeli na letiště, koupili si letenku a za dvě hodiny seděli v letadle. Po půl hodině letu se nám naskytl nádherný výhled na Kilimandžáro a celý výlet stál pro dvě osoby výrazně méně než 200 USD.

Nicméně Amboseli jsme nevzdali a ještě z Mombasy jsme zavolali do agentury, s níž jsme byli na výletě v Ngongských horách. Ochotná Jacqueline z Bushtroop Tours and Safaris (www.bushtroop-safaris.com) nám dala výbornou cenu, která se pohybovala na polovině toho, co chtěla předchozí podvodnická agentura a výlet nám narychlo zorganizovala hned na následující den.

Znovu a lépe

A tak jsme opět vstávali před pátou ranní. Tentokrát nás vyzvedl Francis, usměvavý řidič, který se o penězích ani slovem nezmínil. Cestou nám zastavil na krásném místě, odkud jsme mohli sledovat východ slunce nad trnitými akáciemi. Kolem nás se začaly objevovat hory a tu a tam vykoukla ze zeleného porostu hlava masajského dítěte.

Po deváté hodině jsme vjeli branou do národního parku Amboseli a já jsem se nemohla dočkat, až uvidím Kilimandžáro. Řidič nám ukázal směr, kde se hora nachází, ale kromě několika kopců tam nebylo nic vidět. A ty mi na nejvyšší horu Afriky připadaly málo majestátní.

Objevily se první žirafy, zebry a stáda slonů. Vyprahlou krajinu vystřídal palmový háj a brčálově zelené mokřiny, v nichž si hověli hroši. Vypadalo to, že kromě nás a zvířat v parku nikdo jiný není. Leden totiž nepatří mezi hlavní sezónu, takže se jedná o ideální dobu pro návštěvu Keni. Počasí je stabilní a turistů je málo.

Popojeli jsme asi patnáct kilometrů parkem, když vtom jsem ji spatřila. Tyčila se tam se zasněženým vrcholem a působila tak, jako by byla z jiného světa. Kilimandžáro. Byla tak nádherná, že se to dá stěží popsat. Musím říct, že mě natolik fascinovala, že už jsem nebyla schopná sledovat dál zvířata a celou dobu jsem se dívala jenom na ni. Krom toho jsem se rozhodla, že jednou se podívám i na její vrchol.

Luxusní nízkorozpočtový oběd

V parku jsme strávili nádherný den a potom jsme požádali Francise, zda by nám zastavil na oběd někde, kde jedí místní, abychom nemuseli za oběd dávat 30 USD v nějaké "lodge" v parku. Vzal nás do prima hospůdky, kde jsme se všichni tři najedli za 800 keňských šilinků (což jsou necelé dvě stovky). Do Nairobi jsme se vrátili pozdě večer kvůli neprůjezdné Mombasa Road. Musím říct, že cesta po ní byla díky velkému množství kamionů se šílenými řidiči opravdu neuvěřitelným adrenalinem.

Pokud byste se chystali do Keni, tak agenturu Bushtroop Tours and Safaris velmi doporučuji. Jacqueline Mwathe, matka pěti dětí z kmene Kikuju, ji založila už v roce 1999 a v současné době má deset zaměstnanců. Mezi nimi kromě řidiče Francise i skvělého Michaela, který s námi byl jako průvodce v Ngongských horách a dělá průvodce i na Kilimandžáro a Mount Keňu.

Tipy od Jacqueline

Nejlepší národní park

Masai Mara, ideálně během července až října, kdy tam probíhá migrace zvířat z národního parku Serengeti v Tanzanii

Nejlepší safari

3denní Masai Mara nebo 4denní Masai Mara - Nakuru

Nejlepší místa v Nairobi

Nairobský národní park, Sloní sirotčinec, Žirafí centrum, Muzeum Karen Blixenové, Nairobské národní muzeum, vyhlídka na Konferenčním centru Kenyatta International Conference Center

Nejlepší místa na pobřeží

Mombasa (Haller park, Staré město), Mtwapa Creek, národní park Shimba Hills

Nejlepší pláže na severním pobřeží

English point, Nyali Beaches, Bamburi Beach, Shanzu Beach

Nejlepší pláže na jižním pobřeží

Tiwi Beach, Diani Beach

© 2024 Hana Hindráková. Všechna práva vyhrazena.