Do pěti let bych rád měl vlastní obchod

28.06.2018

Třiatřicetiletý Jackob Nyawanga pochází ze západní Keni a nyní žije se svou ženou a třemi dětmi v největším nairobském slumu Kibera. Také je zakladatelem svépomocné skupiny Victorious Craft Group, která vyrábí šperky převážně z hovězích a velbloudích kostí.

Jackob Nyawanga
Jackob Nyawanga

Proč jste se rozhodl odejít z rodné vesnice do Nairobi?


Když mi bylo šestnáct let, má matka onemocněla a neměli jsme peníze na léky. To byl jeden z důvodů, proč jsem se rozhodl odejít do hlavního města Nairobi. Doufal jsem, že si tam najdu nějakou práci, vydělám peníze a zaplatím matce léky. Bohužel to nebylo tak snadné, jak jsem doufal a skončil jsem na ulici.

Jak Vás napadlo vyrábět šperky z kostí?

Během třech let, které jsem strávil na ulici, jsem si všiml odpadu z velbloudích a hovězích kostí, dřeva a mosazi, který zůstával nevyužitý. A napadlo mě, že by se to dalo opracovat, něco z toho vyrábět a pak to prodávat. Také jsem si říkal, že by to mohla být má práce, a že pokud by se mi dařilo, mohl bych zaměstnat další lidi a pomoci tak ke snížení nezaměstnanosti ve slumu Kibera a k zodpovědnému nakládání s odpady, což je v naší zemi velký problém.

A jaké tedy byly začátky svépomocné skupiny Victorious Craft Group?

V roce 2006 jsem se domluvil s dvěma svými přáteli, a tak se začala formovat svépomocná skupina Victorious Craft Group. Dnes má šestnáct členů, kteří pro ni pracují na plný úvazek a dalších devět členů, kteří vyrábějí jen určité druhy šperků, když je po nich poptávka.

Takto se opracovávají kosti
Takto se opracovávají kosti

Jak se Vám daří šperky prodávat?


Zpočátku to bylo velmi těžké, protože jediný kontakt, který jsem měl, bylo na místního zprostředkovatele, který dál prodával šperky na trh. Nebyl tam žádný prostor pro vyjednávání a museli jsme se nechat okrádat. Mým snem bylo prodávat šperky do zahraničí, což se postupem času stalo skutečností. Dnes vyvážíme asi šedesát procent a doufám, že se toto číslo bude i nadále zvyšovat.

Zebří klíčenka z kosti
Zebří klíčenka z kosti

Jaké máte plány do budoucna?

V tom mám velmi jasno. Do pěti let bych chtěl mít vlastní obchod, jehož součástí bude i bydlení pro členy skupiny. Rádi bychom tam prodávali šperky turistům a současně jim vyprávěli příběh Kibery, našeho domova.

Jackobův sen
Jackobův sen

Děkuji Jackobovi za rozhovor a přeji do budoucna mnoho štěstí. Na výrobky, které jeho skupina vyrábí, se můžete podívat zde: https://www.darkysmyslenkou.cz/znacka/victorious-craft-group--kena/.

 

 

© 2024 Hana Hindráková. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky